מלאכים בגיהנום |ריקה ברקוביץ

הספר המעולה ברשימת החובה בספרי שואה ! מלאכים מגיהנום .
הוא יאחוז לכם בנשמה ויתן לכם תחושה אותנטית על החיים אז. אני נמשכת לשואה גם באוניברסיטה כל הקורסים בחירה שלי היו על הנושא . הרבה ספרים נכתבו על השואה אבל פה ריקה מפתיעה ולוקחת נושא קשה ומצליחה להביא אותו למקום חדש ומרגש .
סיפור אהבה המלווה את שנות ההתבגרות של נערה צעירה יהודית בזמן השואה. לצד כל מאבקי הישרדות הנפש היהודית אוהבת ומנצחת שוב! לצד כאב ואובדן לא יתואר.

נצחון הרוח הכי הירואי שיש 🙂

ריקה

אני דור שלישי ליוצאי השואה שמי השני ניתן כגלעד זכרון לאחות סבתי חנצ'ה שנרצחה בהפצצה על מחנה העבודה. מצאו פצועה ודוממת סבתא ואחיותה שהגרמנים שלחו אותם לאסוף גופות. היא כתבה 2 ספרים מרגשים (יומנה של אם בית , מחושך לאור) על קורות המשפחה בשואה שנכתבו בדם ליבה בכתיבה אישית ורגשנית שתמיד גורמת לי למרר בבכי.

אולגה.jpg

הספר של אוממיקו הסבתא שלי

סבתה שלי אוממיקו זיסה . בשבילכם הרבנית אולגה פרידמן מילר היקרה והאהובה היתה אישה שהערצתי ונפטרה בגיל 91 שתמיד הייתה בעלת אופטימית נצחית ואהבת האדם למרות הכאב והתהפוכות הקשות שעברה בשואה .אני מקדישה את הפוסט הזה לזכר משפחתה, גדול עלי לכתוב על הספרים שלה. קטונתי . הם חלק ממרקם ליבי וגלעד המוביל אותי למי שאני היום.

הספר הזה קפץ לידי במקרה בספריה וכבש אותי בעוצמה ופרצי התרגשות ודמעות . הסיפור כולו מתחולל בתקופת המלחמה אבל לא מספר מהמקום של המוות, המחנות או תאי הגזים.
מכאן העוצמה שלו ! הוא סיפור של אומץ וגבורה בזמן מלחמה על החיים .
מרים נערה יהודיה מתחילה את המלחמה ובמהלכה הופכת לאישה צעירה שמתמודדת בבגרות פנים מול פני נגד המוות . היא מצטרפת לפרטיזנים ועוזרת להם במלחמה כל הדמויות סביבה מלאות עומק ומשא של כאב בין לבין היא מנסה להציל את אחיה הקטן לצד עוד מבצעים ויוזמות וחסדים.
כל הספר מראה לנו את הגיבורים האישיים והענקים האנשים מאחורי הסיפורים .
ההתגלגלות שלהם תוך כדי בריחה ותכסיסים יצירתיים לא להיכנע .המוות סביבם צועק !
אבל התקווה והדבקות במטרה לא נותנת להם לעצור ולהתאבל אלא להמשיך לחיות על החרב למען העתיד והניצולים מלחמת האור בחושך שדם מבעיר את האדמה והנשק בידיהם.

ריקה2

מלאכים בגיהינום, רומן מקורי מרגש ביותר, המגולל סיפור אהבה מופלא בין נערה יהודייה לבין פרטיזן בתקופת מלחמת העולם השנייה. העלילה המרתקת מתרחשת במזרח פולין, מקיץ 1941 עד קיץ 1944. בפרץ כתיבה הסוחף את הקורא, מגוללת המחברת את סיפור המאבק העיקש לחיים ולאושר של נערה יהודיה, אולי אחת מתוך אותן מאות אלפי נערות יהודיות שסיפור חייהן ומותן עלו באש כבשני מחנות ההשמדה והתפוגגו בעשן ארובותיהם, מבלי להותיר כל זכר.

מרים במסע לא נתפס פוגשת בדרך אנשים טובים – מלאכים. גויים שעוזרים לה ומראים בגיהנום את צללי האור והאנושיות חסידי אומות העולם שסיכנו את ביתם ומשפחתם לעזרה להיהודים בחירוף נפש . הטוב מתגלה בין שליחי השטן .
הסיפור הרטיט אותי וכתוב מופלא בזרימה והצורה בה מוגשות הרגשות מצמררת .הרגשתי שאני בעצמי נלחמת עם מרים נוסעת ומתחבאת בדרך למחנה של הפרטיזנים. חווה  איתה את הפחד והגעגועים למשפחה שאיבדתי ולנעורים שנלקחו ממני .
בתוך כל הגיהנום מרים פוגשת מיכאל וחווה את האהבה הראשונה שלה ברגעים קטנים .
היא מגלה מה הפירוש להיות מאוהבת בפרטיזני אמיץ וגיבור . אך הדרך לסוף טוב לא באופק וכל אחד מהם מנסה לשרוד ולעשות את הטוב ביותר בכלים שקיימים הדלים. ושם את טובת הכלל לנגד עיניו.
מרים (זויה) בעלת הסתכלות מאירה עינים על החיים היא שמה דגש על הדברים הנכונים והחשובים. הכוס המלאה והכול בקלילות לצד הומור .
היא ממשיכה להציל אנשים ולהפיץ חום ואהבה סביבה באופטימיות .

הסיפור מבוסס על סיפורים אמיתיים של ניצולים . וריקה עושה פה עבודה קסומה זה אחד הספרים המדהימים שקראתי שריגשו וצימררו אותי והולכים איתי לתמיד . אל תפספסו אותו ! והסוף שלו מרומם את הנפש זו התחיה והניצחון של הרוח והנפש . האהבה מנצחת כמה כוח יש לה גם על הר של זבל לגדל פרח  כזה יפה וזוהר . העם היהודי חי וקיים . בזכותם . אני מצדיעה להם ומרכינה ראש נפעמת.

 

כתיבת תגובה